Målsidans kvalitet är en av många faktorer som avgör ett sökords kvalitetsresultat. För att följa upp våra inlägg om "Hur mycket kostar AdWords?" och "Vad är kvalitetsresultat och hur kan du förbättra det?" vill vi här berätta mer om målsidans kvalitet och ge några riktlinjer och tips om hur du kan förbättra den.

Hur påverkar målsidans kvalitet ditt kvalitetsresultat?

Google bygger på tanken att målsidan du kommer till när du klickar på en annons är mycket relevant och användbar i förhållande till den fråga du sökte på. AdWords har därför fastställt riktlinjer för att bedöma kvaliteten på målsidor och ta med detta i beräkningen av det totala kvalitetsresultatet. Dessa riktlinjer bygger på användbarheten och relevansen hos informationen på sidan, hur lätt det är för användaren att navigera på sidan, hur lång tid det tar att hämta sidan med mera. Genom att vara medveten om dessa riktlinjer kan du förbättra målsidans kvalitetsresultat, vilket i sin tur kan hjälpa till att sänka sökordets kostnad per klick (CPC).

Förbättra målsidans kvalitetsresultat

Det finns tre huvudkomponenter i målsidans kvalitetsresultat. Dessa är: relevant och originellt innehåll, insyn och enkel navigering. Nedan finns några riktlinjer och tips som du kan använda för att bibehålla eller förbättra målsidans kvalitet.

Relevant och originellt innehåll
  • Försök se till att besökarna lätt hittar det som annonsen utlovar på webbplatsen
  • Länka till den sida på webbplatsen som innehåller den mest användbara informationen om produkten eller tjänsten som du annonserar för. Länka exempelvis direkt till produkten som du annonserar om i stället för till indexsidan.
  • Använd inte webbplatser vars enda syfte är att länka eller dirigera om trafik till ett moderbolag eller spegelsidor som efterliknar utseendet och känslan på moderbolagets webbplats.
Insyn
  • Undvik att ändra användarens webbläsarfunktioner eller webbläsarinställningar (t.ex. funktionen för bakåtknappen eller webbläsarfönstrets storlek).
  • Om webbplatsen installerar program automatiskt ska du tydligt tala om att installationen utförs och se till att det är lätt att ta bort eventuellt installerade program.
  • Ge användarna tillgång till webbplatsens innehåll utan att kräva att de registrerar sig, eller ge en förhandstitt på det användarna får genom att registrera sig.
Enkel navigering
  • Se till att det är enkelt för användaren att köpa eller ta emot den produkt som du erbjuder i din annons.
  • Undvik att använda popup- eller popunder-fönster eller andra påträngande funktioner på webbplatsen.
  • Kontrollera att målsidan laddas snabbt. Lär dig hur du kan minska laddningstiden.
Om du vill läsa mer om våra riktlinjer för målsida och webbplatskvalitet finns de här!

Vi hoppas att denna serie har varit till nytta och att den har gett dig en bättre insikt i kostnaden för din AdWords-annonsering och hur du kan förbättra ditt kvalitetsresultat.