Ja, man kan söka på ’ägg’ på www.google.se och få intressanta resultat, men ägg kanske inte är den mest sålda varan på Internet. Dock ser vi en tydlig ökning i antalet sökningar som sker på just ”ägg” runt påsk.



Vi ser att inom detaljhandeln är påsk den 3e viktigaste högtiden för handeln i Sverige enligt Handelsbarometern 2008-03-15. Det som mest ökar är försäljning inom mat och dagligvaruhandeln, ”Siffror från Handelns Utredningsinstitut (HUI) visar att försäljningen i dagligvaruhandeln är 20 procent högre under påskveckan än under en normal vecka", enligt Handelsbarometern 2008-03-15. Godisförsäljning är troligtvis det som ökar mest!

Vilka annonsörer kan då tänkas påverkas av den ökade trafiken under påskhelgen?

Självklart bör alla som arbetar med varor inom mat och dryck finslipa era kampanjer. Tänk på att många söker efter inspiration på roliga recept och kreativa påskmenyer så om ni har det – skriv det i annonstexten! Se exempel nedan:


Det är även hög tid för er som säljer kläder och mode att göra reklam för ert vårmode. Vi längtar bara efter sol och värme nu och ett sätt att tillfredsställa detta behov är genom att förnya garderoben. Här ser ni när svenskar letar efter shorts, sandaler osv på Internet.



Slutligen vill vi rikta in oss på er som kan erbjuda roliga aktiviteter på påsklovet. De som ska på semester har troligtvis redan bokat sin semester men de som ska stanna hemma kanske är sugna på kortare utflykter eller aktiviteter? Om ni erbjuder något bra förslag på vad man kan hitta på under påsklovet så se till att skriva detta i era annonstexter och se till att ha med följande ord i era sökordslistor: påsklov, påsk, påsklov 2009 osv.

Lycka till med er annonsering och en tidig Glad Påsk från oss på AdWords – hoppas att ni hittar många mumsiga påskägg!