Självfallet framstår position 1 som den bästa, men är det den rätta positionen för dig? Vissa kunder menar att avkastningen på deras investering blir högre på lägre positioner. Andra kunder är bara intresserade av de högre positionerna.

Hur ska jag ta reda på vilken position som passar bäst för mig?

Med vårt kostnadsfria verktyg för omvandlingsspårning kan du ta reda på vilken position som fungerar bäst för vilka sökord och som resulterar i försäljning, registrering eller annat lönsamt användarbeteende. Google Analytics ger ännu mer information. Med Google Analytics kan du spåra köparnas beteende i detalj. Vi rekommenderar att du testar vilka positioner som fungerar bäst för din webbplats och försäljning!

Hur kan jag styra annonsens position?

Du kan själv påverka placeringen av din annons. Med verktyget Positionsinställning kan du undvika olönsamma positioner och investera i effektiva rankningar.

Med enbart två enkla steg kan du ange din position. Först ska du aktivera funktionen Positionsinställning i dina kampanjinställningar. Därefter kan du ange en position mellan 1 och 10+ för alla sökord i dina annonskampanjer.

Kommer min annons alltid att visas på önskad position?

Även om du har angett en positionsinställning kan vi inte garantera att annonsen faktiskt visas på önskad position. Om du bestämmer att din annons bara ska visas på de högsta positionerna men inte når det kvalitetsresultat eller det pris per klick som krävs, visas inte annonsen.

Om du bestämmer att din annons ska visas på en lägre position kan det hända att annonsen ändå visas på en högre position. Om du exempelvis inte vill att din annons ska visas på position 1 till 4 och det bara visas två andra annonser för det aktuella sökordet, kan det hända att din annons visas på position 3.

Mer information om positionsinställning finns i hjälpen till AdWords.