Nu när du vet hur annonsernas position avgörs, vill vi ge några tips på hur du kan förbättra positionen. Som du vet avgörs annonsens position av kvalitetsresultatet och CPC-budet. Genom att optimera din kampanj förbättrar du kvalitetsresultatet och kan förbättra annonsens position utan extra kostnad.

Nedan följer våra tre viktigaste tips:
  • Formulera annonstexten så att den blir tilltalande och väcker nyfikenhet
  • Använd specifika och unika sökord
  • Skapa en väl fungerande kontostruktur genom att ordna din kampanj i flera annonsgrupper
Att höja ditt CPC-bud är ett annat sätt att förbättra annonsens position. Ju högre annonsens kvalitet är, desto mindre behöver du betala för att visas på en högre position. Det här resulterar dessutom i att våra användare får bästa möjliga resultat vid sina sökningar.

Positioner ovanför sökresultaten i AdWords

En placering ovanför sökresultatet är för annonser som är särskilt relevanta, inriktade och effektiva. CPC-budet för toppositionerna avgörs på samma sätt som för alla övriga positioner bland de sponsrade länkarna.

I nästa inlägg förklarar vi hur du kan placera din annons på specifika positioner och därigenom se till att din budget inte förbrukas på oönskade positioner.