Den senaste tiden har det varit viss debatt kring hur Google AdWords hanterar varumärkesfrågor. Därför har vi skrivit detta inlägg för att hjälpa både våra annonsörer och varumärkesägare att få klarhet i vilka riktlinjer som gäller och vad du kan göra om känner att ditt varumärke missbrukas.

Google ser allvarligt på kränkning eller missbruk av varumärken och undersöker fall som tas upp av ägare till varumärken. Dessutom enligt våra allmänna villkor tillåter vi inte att annonsörer gör intrång på immateriella rättigheter. Samtidigt gör vi det klart för annonsörer att de är ansvariga för både sökorden som de väljer för att skapa annonser och texten som de väljer att använda i dessa annonser. Om du är varumärkesägare och har en invändning mot hur en annonsör använder en term som motsvarar ditt varumärke i en annonstext behöver du skicka in en ansökan till Google AdWords.

När vi får in en ansökan från en varumärkesägare genomför vi en granskning som är begränsad till att säkerställa att annonserna ifråga inte innehåller en term som motsvarar varumärkestermen i annonstexten eller som sökord. Om de gör det kräver vi att annonsören tar bort varumärkestermen från annonstexten och sökordslistan och hindrar annonsören från att använda varumärkestermen i framtiden. Observera att sådana undersökningar endast påverkar annonser som visas på eller av Google samt att vi inte vidtar någon åtgärd för invändningar mot användning av varumärken på webbplatser som visas i våra sökresultat, dvs. till vänster på resultatsidan. Kontakta webbplatsägaren direkt vid alla sådana invändningar.

Om du vill läsa mer om varumärken och de riktlinjer som gäller finner du mer information här. Om du vill lämna in ett anspråk direkt gör du det här.

Det är dock också viktigt att lyfta fram att Google inte är någon medlare i tredjepartskonflikter utan vi uppmuntrar varumärkesägaren att lösa konflikter direkt med annonsören, särskilt med tanke på att annonsörerna även kan ha liknande annonser som visas i andra annonseringsprogram.

Jag hoppas att detta ger lite mer klarhet i vilka riktlinjer som gäller och hur du som varumärkesägare kan skydda ditt varumärke.