Annonsering med Google AdWords skiljer sig på många sätt från andra mer traditionella metoder för marknadsföring. En stor skillnad från vanlig online-annonsering är att med Googles innehållsinriktade annonsering betalar du bara för de klick som din annons faktiskt får. Du kan därmed enkelt mäta hur effektiva dina kampanjer är. Låt oss jämföra med en traditionell annons i en tidning. Där betalar du ett fast belopp för publicering och kan i efterhand kontrollera hur stor upplagan var. Däremot är det svårt att mäta hur ofta annonser faktiskt uppmärksammades och din annons når även läsare som kanske inte är intresserade av din annons.

Med Google AdWords fungerar det annorlunda. För det första bestämmer du själv vilka sökord som du vill att annonsen ska visas för och i vilket geografiskt område den ska visas. Detta gör att annonsen endast visas för användare som redan har intresse för det du annonserar för. Om du exempelvis annonserar för biluthyrning i Stockholm har du med AdWords möjlighet att nå just de personer som söker på sökord såsom "biluthyrning" eller "hyra bil" i Stockholms-området. Detta gör att du når en potentiell kund i precis det ögonblick de letar efter det du erbjuder!

En användare som klickar på din annons har redan ett intresse för din produkt eller tjänst och landar genom klicket direkt på din hemsida. Använder du dessutom verktyg som omvandlingsspårning eller Google Analytics kan du få mängder av information om hur väl din annonskampanj fungerar. Med omvandlingsspårning kan du exempelvis spåra hur många klick som leder till en, för dig, önskad handling - en omvandling. Detta kan t.ex. vara att de köper en viss produkt, laddar ner en broschyr eller anmäler sig till ett nyhetsbrev. Analytics är ett annat bra verktyg för att analysera trafiken till din hemsida. Analytics kan enkelt kopplas ihop med AdWords, för en mer utförlig analys av din annonsering.

Så - vad kostar AdWords?

En av de stora fördelarna med att annonsera med Google AdWords är att du själv bestämmer hur mycket du är villig att betala. Du kan alltid ändra din annonsering utifrån dina förutsättningar och din budget. Du kan testa vilka sökord som fungerar bäst för dig och lägga din budget på en nivå du känner dig bekväm med. De sökord och placeringar du väljer samt vilket land och språk du riktar in annonskampanjen på påverkar kostnaden för kampanjen.

Det enklaste sättet för dig att uppskatta kostnaden för AdWords är med hjälp av vår Trafikkalkylator. Med trafikkalkylatorn kan du beräkna genomsnittligt antal klick per dag, genomsnittlig sökvolym, genomsnittlig kostnad per klick och genomsnittlig position för varje sökord. Beräkningen görs på visningar på Google och andra söknätverkssidor och baseras på vilka sökord du har valt samt din plats- och språkinriktning för annonskampanjen.

Så här använder du Trafikkalkylatorn om du har ett AdWords-konto.

Om du ännu inte har ett konto finner du Trafikkalkylatorn här.

För att få mer tips på hur du optimerar din annonsering rekommenderar vi vår optimeringsserie som vi har haft här på bloggen. I serien tipsar vi om vad som kan vara bra att tänka på när du annonserar med Google AdWords!