Förra veckan talade vi om hur Website Optimizer kan hjälpa dig att omvandla en större procent av din hemsidas besökare till kunder, alltså att du får mer omvandlingar för samma mängd klick. Den här veckan tänkte vi tipsa om hur du kan få mer omvandlingar i din existerande AdWords kampanj genom ett verktyg som kallas Omvandlingsoptimeraren. Verktyget är tillgänglig för alla kampanjer som använder AdWords omvandlingsspårning samtidigt som de har nått upp till 30 omvandlingar under de senaste 30 dagarna.

Oavsett om du vill att dina besökare ska fylla i ett formulär online, skapa ett konto hos dig eller köpa en produkt, är det önskvärt att när en användare klickar på din annons kommer de även att omvandla på din hemsida. Det är här omvandlingsoptimeraren kan hjälpa dig få fler omvandlingar för din nuvarande annonsbudget. Den gör detta genom att optimera placeringen av din annons i varje auktion baserat på möjligheten för en omvandling. Den här processen hjälper dig att undvika olönsamma klick och ge dig omvandlingar utan att du behöver spendera tid på att hantera dina bud.

Säg till exempel att en annonsör annonserar för sökord såsom "skor" och "bruna läder skor". Omvandlingsoptimeraren kanske märker att användare som söker på "bruna läder skor" köper mer skor på din hemsida än användare som enbart söker på "skor". Därefter kommer verktyget att anpassa budgeten till att placera lönsamma termer och sökord såsom "bruna läder skor" med högre annonsrankning än för mindre lönsamma termer och sökord.

För att lära dig mer om omvandlingsoptimeraren och för information om hur du kommer igång se mer här.