Den här veckan kommer vi att implementera en förändring i våra AdWords riktlinjer angående användandet av flera olika visade webbadresser i en annonsgrupp. Läs vidare för att se om ditt AdWords-konto kommer att påverkas av denna förändring.

I ett försök att ge våra användare mer relevanta resultat och en högkvalitativ upplevelse har vi tagit beslutet att inte tillåta flera olika visade webbadresser inom en och samma annonsgrupp. Alla visade webbadresser inom en annonsgrupp måste i framtiden ha en och samma toppdomän. Vänligen notera att denna förändring av våra riktlinjer påverkar alla annonsörer, oavsett tidigare undantag eller godkännande av någon annonsgrupp.

En annonsgrupp som innehåller följande visade webbadresser följer den nya riktlinjen då alla webbadresser innehåller samma toppdomän, "exempel.com":
  • www.exempel.com
  • www.grejer.exempel.com
  • www.exempel.com/grejer/gulagrejer
  • www.exempel.com/index.html
Följande visade webbadresser i samma annonsgrupp skulle dock inte följa vår riktlinje, då deras toppdomäner inte matchar:
  • www.example.com
  • www.example.grejer.com
Som ett resultat av uppdateringen av vår riktlinje för visade webbadresser uppmanar vi dig att göra nödvändiga förändringar före ändringen träder i kraft. Detta gör att annonserna visas utan avbrott, vilket annars skulle kunna ske på grund av framtida underkännanden baserat på denna nya riktlinje. Kom också ihåg att din annons visade webbadress måste matcha dess måladress (webbadressen för din landningssida). Våra existerande riktlinjer för visad webbadress och dess tillämpning kommer att vara som vanligt.

Vi förstår att det finns legitima anledningar till att använda olika visade webbadresser inom samma annonsgrupp, men ber er trots det att använda separata annonsgrupper för varje domän. Detta ger inte bara en bättre upplevelse för din potentiella kund, utan tillåter dig även att bättre organisera och spåra de olika domänerna inom ditt AdWords-konto.