Intresserad av att ta reda på var dina klick kommer ifrån geografiskt? Förra veckan skrev vi om hur du kan använda Google Analytics för att förbättra ditt annonsresultat under julsäsongen. Idag tänkte vi tipsa dig om hur du enkelt kan skapa en rapport över vart dina klick kommer från i AdWords Rapportcenter. Denna rapport ger dig en förståelse för den geografiska fördelningen av dina visningar, klick och omvandlingar på annonsgruppsnivå. Vet du om du får fler klick från Göteborg än du får från Stockholm? Nu kan du ta reda på det.

Hur kan detta hjälpa dig? Tja, om du använder AdWords känner du redan till platsinriktning. Du kan använda platsinriktning för en kampanj för att endast visa annonser för användare i vissa geografiska regioner.

Om du till exempel säljer och levererar gourmetglass till hela Sverige kan du genom att köra denna rapport se att dina annonser presterar bra i Stockholm, Uppsala och Göteborg, men också att annonserna går förvånande bra i Luleå och Östersund. Nästa steg: förbättra dina kampanjer genom särskild inriktning på de platser där dina annonser ger som bäst resultat så att du maximerar kampanjens avkastning.

Du kan köra den här rapporten genom att logga in på ditt AdWords-konto, gå till fliken "Rapporter", och välja rapporten "Geografiska resultat" via "Skapa ny rapport".