Hej och välkommen till vår nya svenska blogg för AdWords. Nu när lågkonjunkturen slår mot allt och alla så gäller det att vara smart i sin annonsering och där anser vi oss ha en del kunskap att dela med oss av.

Föreställ dig en familj i Tyresö som sitter och planerar sin resa hemma vid köksbordet, de har fastnat för en solresa till Thailand och en liten ö som heter Koh Tao. Precis när de sitter där skickar du ett reklamutskick till dem med ett erbjudande för just den ön. Det går ju inte men tänk vad bra det hade varit säger den luttrade direktmarknadsföringsbyrån. Att skicka ett reklambudskap som är relevant till en konsument just precis när de vill ha det – tänk vad bra. Ännu bättre: Tänk om du dessutom bara behöver betala ifall de väljer att titta närmare på ditt erbjudande. För att inte tala om miljöeffekten...

Produkten finns. Idag söker vi i Sverige mer än någonsin på nätet och du som företagare kan alltid nå dina potentiella kunder när de söker efter just din produkt via AdWords. Du sätter budgeten och du betalar bara när någon klickar på din annons. En revolution för marknadsföringen och för marknadsföringsbudgetarna.

Effektiv marknadsföring
Nu när det finansiella klimatet blir bistrare är det många mediabyråer som tror att det kommer bli stora nedskärningar i reklambudgeterna. Och många tror att sökordsmarknadsföringen kommer öka. Varför? Andelen sökningar i en nedgång minskar inte, tvärtom är det rimligt att anta att folk söker mer i takt med att de vill hitta billigare priser, resor, juklappar mm. Som annonsör är det ganska enkelt – du betalar bara för de kunder som faktiskt är intresserade av din annons. Effektiv marknadsföring som är enkel att räkna hem.

En av våra kunder som gjort det här till en viktig del i deras marknadsmix är match.com som i veckan vann pris för bästa e-commerce företag på SIME i Stockholm. Men det är inte bara stora företag som lägger om sina budgetar – idag är det alltfler små företag som tidigare la sin budgetar på lokala varianter på gula sidor. Istället betalar de nu bara för de som klickar på deras annons just i deras geografiska område.

Verktyg för marknadsföraren
Jag vill passa på att visa en marknadsförares dröm - verktyget Google insights for search. Här kan du gå in och se hur preferenserna för olika sökningar förändras över tiden och jämföra flera olika nyckelord – vad söker dina kunder efter just nu? Ett annat verktyg som jag inte kan låta bli att vurma lite för är Google AdWords Keyword Tool. Ett verktyg där du kan se vilka sökord som är relevanta för din branch och få tips på flera varianter. Perfekt hjälp när du lägger upp din kampanj!

Något som vi börjar se är att en del personer i sin professionella eller privata roll börjar lägga upp AdWordskampanjer till bloggar, communities, redaktioner mm. En god vän till mig har bara satt sitt namn på visitkortet efter orden Google Keyword. Resten är upp till dig:
I vilken roll vill du ha tag i mig? Privat? Professionellt? Detta illustrerar att det är mer än direktmarknadsföringsbudgetar som ställs på ända i en värld där all information är tillgänglig.

Återigen välkommen till Google Sveriges AdWordsblogg där vi kommer skriva inlägg och tankar kring sökordsmarknadsföring och tacksamt ta emot dina inspirerade frågor och tankar. Vi är här för att du ska kunna bli bättre och mer effektiv i din marknadsföring, om det är någonting du vill att vi ska skriva om eller om något rörande AdWords är oklart.

Tack för att du läser vår blogg i dag och välkommen tillbaka.

Thomas Bergbom
Marknadschef
Google Sverige